Scaleup Vlaanderen kondigt partnerschap met NLO aan

Scaleup Vlaanderen, het samenwerkingsverband tussen Agoria, imec.istart en Sirris dat Vlaamse groeibedrijven naar een hoger niveau brengt, slaat de handen in elkaar met NLO. Het bureau, met een focus op merk- en octrooirecht, geeft een financiële boost aan het programma en verlaagt zo de drempel voor bedrijven om in te stappen.

Als ondernemer kom je geregeld met ideeën die zo briljant zijn dat ze je bedrijf een ongelooflijke boost kunnen geven. Een nieuw product, een andere manier van werken, een stuk code die software sneller maakt… Het zijn stuk voor stuk inzichten die je onderneming niet alleen uniek maken, maar ook een concurrentievoordeel geven. Hoe zorg je ervoor dat dat zo blijft?

Voor NLO, het grootste full-service advieskantoor op vlak van intellectueel eigendom van de Benelux, is het beantwoorden van die vraag dagelijkse kost. Het bureau, waar meer dan 200 experten werken, focust namelijk op merk- en octrooirecht. ‘Doordat wij werk maken van patenten en trademarks kunnen ondernemers hun innovaties beschermen’, zegt Marc Sader, European Patent Attorney. 

Volgens Sader zijn er verschillende redenen waarom bedrijven juridisch advies moeten inwinnen op vlak van intellectueel eigendomsrecht. ‘Een van de belangrijkste drijfveren is uiteraard het weren van concurrenten die je uitvinding niet mogen gebruiken. Daarnaast kan je ook nieuwe partnerships creëren en inkomsten uit je licenties halen.'

Door een trademark te registreren kan je daarnaast je commerciële duurzaamheid verhogen. 'De naam van sommige producten is zo bekend dat mensen die producten gaan verkiezen boven andere. Door je naam te registreren kan je dat competitief voordeel verzekeren, wat je bedrijf aantrekkelijker maakt voor investeerders', zegt Sader.

Goedkoper dan het niet te doen

Bij merk- en octrooirecht komen uiteraard heel wat regels kijken. Hoe lang het duurt om iets te registreren en hoeveel het kost hangt, zo zegt Sader, af van je uitvinding. 'Het is niet goedkoop, maar de kost om het niet te doen is veel hoger. Het is wel belangrijk om na te denken wat je specifiek wil registreren. Als expert kunnen wij bedrijven helpen in dit proces, want er zijn verschillende manieren en strategieën om een patent aan te vragen. Zo kan je je kosten ook beter spreiden.’

Experten kunnen je ook goed helpen bij de vraag wat je concreet kan beschermen, want daar zijn heel wat regels rond. Doorgaans zijn de dingen die je niet kan patenteren niet de zaken die je bedrijfssucces bepalen. 

Voor grote én kleine bedrijven

NLO heeft in België intussen een team van 16 mensen, en heeft heel wat Vlaamse scaleups als klant. 'We kennen de sector zeer goed, en blijven groeien. Onze klantenportefeuille is heel divers, en dat is een voordeel. De expertise die we opdoen bij grote bedrijven kunnen we toepassen bij startups. Doordat een patent 20 jaar geldig is, wil je dat het ook twee decennia relevant blijft. Dat is uiteraard niet altijd even makkelijk voor een beginnende onderneming, die onderweg nog veel zal veranderen. Daarom focussen we samen met scaleups op hun business challenge, zodat we kunnen nadenken hoe klanten hun product of service in de toekomst zullen gebruiken. We geven startups en scaleups een aanzienlijke korting in het eerste jaar, wanneer het grootste deel van ons werk plaatsvindt.’

Een partnership met Scaleup Vlaanderen was dan ook een logische stap, zegt Sader. ‘Scaleups zoeken vaak te laat naar expertise binnen intellectueel eigendom. Ze willen snel de markt op om de eerste te zijn. Hun uitvinding is dan publiek bekend, waardoor het moeilijker wordt om deze te beschermen. Daarnaast zijn we ook partner geworden omdat er verkeerde info circuleert over wat men kan patenteren. Ondernemers maken assumpties en patenteren hun innovaties niet, terwijl dat vaak wel had gekund. Wij zijn er om hen daarin te adviseren.’

Download